בתקופת החגים, נסעתי להודו. 
כמי שעוסקת בכתיבה שיווקית בעיקר לאינטרנט – המילים שמקיפות אותי בשוטף הם:
אסטרטגיות שיווק, משפכי מכירה, אוטומציה, שיווק דיגיטלי, המרות וכדומה..
דווקא מהמקום הזה, לא יכולתי שלא לעצור ולהתפעל,
בכל פעם שפגשתי בפשטות של ההודים שפשוט לקחו טוש וקרטון וכתבו שלט – וכך שיווקו את עצמם.
הודו החזירה אות לפשטות, והזכירה לי שעקרונות שיווק הם עקרונות אוניברסליים
(כן, כן, המנטורים שאתם מכירים, לא המציאו אותם) מתאימים לכל אחד ובכל מקום,
וגם אם אין תקציב ענק או בכלל – אפשר להשתמש בעקרונות האלו, כדי לשווק את העסק, ולמשוך לקוחות.
הנה כמה דוגמאות לשיווק פשוט שפגשתי בהודו – אפשר ללמוד דרכם עקרונות שיווק שתוכלו לאמץ בעסק שלכם:
.

הצגה עצמית מוצלחת:

הצגה עצמית מוצלחת - וינוד
כל עסק צריך לדעת להציג את עצמו בכמה משפטים.
הצגה עצמית מוצלחת, תופסת את תשומת הלב של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם בצורה מידית,
מסבירה לקהל היעד איך אתם יכולים לעזור להם, ונותנת להם סיבה לפנות אליכם ולא אל המתחרים,
ועל הדרך יוצרת חיבור או הזדהות.
בדרך הראשית בדרמקוט, פגשתי את וינוד – סנדלר הודי שלקח טוש וקרטון ופשוט הציג את עצמו בצורה מקסימה, שעונה על כל מה שכתבתי: הוא סיפר על השירותים שלו בצורה ברורה, וגם נתן סיבה טובה ללקוחות לבחור בו ולא באחרים – כי יש המון סנדלרים בהודו, אבל יש רק סנדלר אחד, שמכניס לכל תפר ותפר מלא שמחה ואושר.
וינוד יצר חיבור אישי, על ידי זה שהוא הביא את עצמו וסיפר לנו על הפירוש של השם שלו  (שמחה ואושר, אותם הוא מביא לכל תפר ותפר)– ובינינו, אי אפשר שלא לחייך כשקוראים הצגה עצמית כזו.
.

עקרון שבירת הרצף:

למשוך תשומת לב - רוכל מוזרעקרון שבירת הרצף אומר, שאם במתחם מסויים (פיזי או וירטואלי)
כולם עושים איקס, ומישהו עושה Y – אז ישימו לב אליו.
למשל, אם הפיד שלך מלא בתמונות של זברות בשחור לבן,
ופתאום אתה נתקל בתמונה של ג'ירפה ורודה
היא תלכוד את תשומת הלב שלך, ומן הסתם תעצור ותתעכב לראות במה מדובר.
הרוכל בתמונה לקח את העיקרון הזה קצת יותר מדי רחוק –
פגשתי אותו ברישיקש בין ים הרוכלים שרבו על הארנק שלי,
והוא לכד את תשומת הלב שלי, כשהוא ניסה למכור לי צמיד מוזר –
לא ממש הצלחתי לקלוט, כי אותי באופן אישי הוא הבהיל, ודי ברחתי ממנו –
מה שאומר, שצריך לשים לב לסוג תשומת הלב שאנחנו מושכים,
כי לפעמים חיה מוזרה גורמת לך לברוח ולא להתעכב.
..

הוכחה חברתית:

הוכחה חברתית - שמשאנחנו מעדיפים ללכת לאנשי מקצוע שיש להם ניסיון, שהם עושים את העבודה כמו שצריך, ושאפשר לסמוך עליהם שהם "יספקו את הסחורה". הדרך הכי טובה ליצור אמינות אצל קהל היעד שלכם, היא בעזרת עדויות והמלצות של לקוחות מרוצים, כי לכאלו יש להן המון כוח:
    • הן מרגיעות את הלקוחות הפוטנציאליים ומפיגות את החששות שלהם,
    • הן מראות להם שאתם עסק שעובד ושיש לכם לקוחות,
    • שאתם טובים במה שאתם עושים – ושרואים תוצאות,
  • ושאפשר לסמוך עליכם…
אחד המוקשים שיש בהודו, הוא העמלות המטורפות בסוכנויות הנסיעות.
יש פערים רציניים מסוכנות לסוכנות, ולא תמיד הם מספקים את הסחורה –
אתה יכול לרכוש כרטיס לאוטובוס תיירים נוח, ולגלות שאתה נוסע באוטובוס מקומי רחוק מנוח..
עם כל המידע הזה, נכנסתי לסוכנות נסיעות בבאגסו, וחיפשתי דרך נוחה להגיע לרישיקש.
התיישבתי בכיסא, מול בעל הבית כשמולי קיר מלא בהמלצות עליו ועוד בעברית.. 
מיד הרגשתי בטחון, הבנתי שאני יכולה לסמוך על הסוכן שמולי, שהוא מכר כבר לעשרות ישראלים מרוצים...
אם עדיין לא עשיתם את זה, תוסיפו המלצות לחומרי השיווק שלכם,
שימו את ההמלצות במקומות נגישים – כבר בעמוד הראשון של האתר,
בהצעות מחיר, בעמוד הפייסבוק, או בכל מקום בולט אחר.
.

לדבר בשפה של קהל היעד:

לדבר בשפה של הלקוחות - דודו פלאפללדבר בשפה של הלקוחות - הנחה לחייליםלדבר בשפה של הלקוחות - דודו פלאפל
עקרון חשוב בשיווק, הוא לדבר בשפה של קהל היעד שלך, בגובה העיניים, בצורה שהם יבינו ואפילו יזדהו.
ודודו פלאפל עושה את זה מצוין.
הוא מדבר בשפה של הלקוחות הישראליים שלו – פשוט בעברית, 
הוא מבשל את המאכלים שהם אוהבים מהבית, ואפילו נותן הנחה לחיילים במדים (:
דודו פלאפל (הודי שלא קלטתי את שמו האמיתי) – שהעסק שלו ממוקם בבאגסו בדרמאסללה, 
מבין את הראש של הלקוחות שלו, נותן להם בדיוק את מה שהם רוצים:
הרגשה וטעם של ביתכי גם כשאתה רחוק, בלב אתה רוצה להרגיש קרוב.
.

שיווק הוא מה שאנחנו עושים ממנו

לצד כל אנשי העסקים שפגשתי בדרך, שגרמו לי לעצור ולצלם אותם –
יש המון סנדלרים שלא עושים דבר ופשוט יושבים על אם הדרך ומחכים למזלם,
יש גם המון רוכלים שבטח לא שמתי לב אליהם, כי הם לא דאגו למשוך את תשומת ליבי,
ומהצד השני, היו כאלו שרדפו אחריי ואחרי תיירים אחרים,
ולא היה אכפת להם לשווק בצורה אגרסיבית ומנג'סת את הסחורה שלהם.
רוצה לומר, ששיווק הוא שיווק, הוא לא טוב או רע לכשעצמו – הוא מה שאנחנו עושים ממנו.
אנחנו יכולים לשבת בשקט ולחכות שהלקוחות יגיעו אלינו באורח פלא,
אנחנו יכולים לעשות מניפולציות ולרדוף אחרי לקוחות, או שאנחנו יכולים לבוא פשוט
ולספר לעולם על מה שאנחנו עושים, מה אנחנו מוכרים, מה מיוחד בנו,
מה הלקוחות הקיימים שלנו מספרים ובמה שאנחנו מאמינים – ככה, הכי פשוט בעולם.
עד כאן אני, עכשיו תורכם:
אם אהבתם? יש לכם שאלות? ספרו לי על כך בתגובות ⇓
.

תגובות פייסבוק